Martin Károly Rôzne

Kamil Danko: Uzavretie vjazdu na R1 je nezákonné!

Ministerstvo dopravy, vnútra i Národná diaľničná spoločnosť odsúhlasili projekt aktualizácie dopravného značenia na ceste od Tekovských Nemiec po Banskú Bystricu. Tento projekt však počíta aj s uzatvorením príjazdovej cesty zo Žarnovice na R1-ku. Tot

Z nášho pohľadu ide o nezákonný a nezmyselný postup Ministerstva dopravy SR, Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. a Ministerstva vnútra (Prezídia PZ SR) pri zmene projektu stavby R1 a zmene užívania tejto stavby,“ uvádza primátor Danko, ktorý hovorí, že spomínaný projekt je pripravený, schválený a v súčasnosti sa už aj realizuje. Podľa neho sa majú presmerovať všetky vozidlá na najbližší výjazd R1 na križovatke Lehôtka pod Brehmi až pri Žiari nad Hronom.

To by však znamenalo narušenie celého systému dopravy, vrátenie stavu dopravy pred spustením R1 do užívania, opätovné zaťaženie miest a obcí dopravou, a to Bzenice, Hliníka nad Hronom i Lehôtky pod Brehmi či výrazné obmedzenie autobusovej dopravy – hlavne diaľkových liniek,“ dodáva primátor Danko, ktorý však vidí aj ďalšie nepriaznivé dopady nielen pre mesto Žarnovica: „Dôjde k znevýhodneniu celého spádového územia aj samotného sídelného okresného mesta, z ktorého nebude možné sa napojiť na R1 v smere na Banskú Bystricu z ciest, ktoré ústia v meste Žarnovica a sú významným dopravným napojením zo smeru Partizánske, Topoľčany, Banská Štiavnica a spádových obcí.“ [size=14] [color=#cc0000]Čo to bude stáť?[/color][/si­ze] Primátor Žarnovice poukazuje aj na sumu, ktorá sa vyšplhá až na 180 000 eur. „Výdavky na zmenu dopravného značenia sú vysoko nadštandardné. Celkový náklad je približne 180 000 eur,“ informuje ďalej žarnovický primátor, podľa ktorého sa budú naďalej odkladať dodatočné doplnenia protihlukových bariér v starších úsekoch cesty R1, ktoré ohrozujú zdravie nadmerným hlukom nad prípustné normy. „Merania má k dispozícii NDS, a.s. a doteraz nie sú realizované z dôvodu nedostatku finančných zdrojov.

[size=14][color=#cc0000]­Obmedzí sa aj rozvoj mesta?[/color][/si­ze] Primátor Danko poukazuje aj na ďalší vážny problém, a to rozvoj mesta, ktorý je závislí na dobrom napojení na rýchlostnú cestu. „Samotná stavba veľmi vážne obmedzuje a ohrozuje rozvoj mesta a celej spádovej oblasti, pretože akýkoľvek potenciálny zamestnávateľ chce mať dostupnú nadradenú infraštruktúru. Toto sa týka aj výrazne rozvíjajúceho sa cestovného ruchu v oblasti štiavnického pohoria, kde je v súčasnosti miera nezamestnanosti asi 23 percent,“ vysvetľuje Kamil Danko.

[size=14][color=#cc0000]­Podľa polície je táto cesta z hľadiska bezpečnosti nevyhovujúca[/co­lor][/size] O vyjadrenie sme požiadali aj Prezídium policajného zboru v Bratislave. Jeho hovorkyňa Denisa Baloghová nám povedala, že: „Polícia toto miesto nevyhodnotila tak, že má byť uzavreté. Uzatvoriť sa malo na základe komplexného preznačenia rýchlostnej cesty R1 v úseku Tekovské Nemce – Banská Bystrica na základe odsúhlaseného projektu dopravného značenia,“ vysvetlila Baloghová a dodala, že polícia pri obhliadke miesta skonštatovala, že toto miesto je z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky nevyhovujúce najmä z dôvodu chýbajúceho ľavého odbočovacieho pruhu na ceste I/65, ale aj krátkeho zaraďovacieho pruhu na R1-ke.

[blockquote]„Po­lícia však netrvá na uzatvorení predmetného pripojenia, avšak za predpokladu stavebných úprav na ceste I/65 a úprav v dopravnom značení ako na ceste I/65, tak i na rýchlostnej ceste R1,“ doplnila Baloghová.[/bloc­kquote]

Baloghová nám ďalej povedala, že na tomto úseku cesty za posledné tri roky nedošlo k žiadnym nehodám so smrteľnými zraneniami. V roku 2010 došlo k 4 nehodám, rovnako aj v roku 2011. V tomto roku došlo zatiaľ na tomto úseku cesty k 2 dopravným nehodám. Za ostatné tri roky pri nehodách bola jedna osoba ťažko zranená a 6 ľahko zranených.

[size=14][color=#cc0000]­Kamióny sa nemôžu rozbehnúť[/co­lor][/size] Odôvodnenie uzatvorenia tohto pripojenia nám zaslal aj hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Kóňa. Ten nám napísal, že výjazd na R1-ku pri Žarnovici predstavuje bezpečnostné riziko, keďže kamióny sa na jeho dĺžke nevedia rozbehnúť dostatočne na to, aby sa zaradili do dopravného prúdu a neohrozili tak vodičov idúcich rýchlosťou 130 km/h. „Preto bola na úseku dočasne znížená rýchlosť na 80 km/h, čo mnohí považovali za nesystémové riešenie,“ dodal Kóňa.

[color=#cc0000]­[size=14]Príjazd nakoniec neuzavrú[/size][/co­lor] „Pôvodný zámer – zvýšiť rýchlosť na tomto úseku a zároveň uzatvoriť príjazd na R1 – tu bol ešte z obdobia predošlého vedenia ministerstva dopravy,“ vysvetlil ďalej hovorca a dodal, že: „Toto rozhodnutie chceme zmeniť. V súčasnosti hľadáme také riešenie, ktoré bude znamenať, že príjazd zo Žarnovice neuzatvoríme a zároveň riešime, akú najvyššiu možnú rýchlosť môžeme v takom prípade na spomínanom úseku ponechať. V súčasnosti je na tomto úseku rýchlosť 130 km/h. Uzavretie príjazdu z pohľadu ministra Počiatka nie je dobrou alternatívou, pretože by negatívne ovplyvnilo život obyvateľov Žarnovice a okolitých obcí,“ ukončil Kóňa.

Pre mňa je podstatné, že vjazd bude zanechaný, toto bolo našim cieľom,“ dodal na margo informácie, ktorú sa dozvedel od nás, že výjazd zo Žarnovice na R1-ku ostane otvorený, žarnovický primátor Kamil Danko.

Katarína Reiterová

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM