Martin Károly Rôzne

Kampaň o post primátora aj na internete

Predvolebná kampaň o post primátora mesta sa v súčasnosti nezaobíde ani prostredníctvom internetu. Aktívne ním komunikujú štyria zo šiestich kandidátov v Žiari nad Hronom.

„Predovšetkým si myslím, že predvolebná kampaň celkovo je potrebná a je na zvážení kandidáta, aké komunikačné prostriedky zvolí na oslovenie voliča,“ začína rozprávať vysokoškolský učiteľ PR Jozef Bednár, ktorý v minulosti pôsobil aj ako hovorca exministra kultúry Mareka Maďariča. V sú­časnosti sa okrem výučby na univerzite aktívne venuje public relation a komunikačnému poradenstvu.

Internet a nové médiá môžu pomôcť, no určite nie sú všeliekom. Podľa môjho názoru, v dnešných podmienkach na Slovensku by mal kandidát žijúci v meste, ktoré je viac vzdialené od Bratislavy, využívať aj iné formy komunikácie ako je priama alebo osobná komunikácia, tlačové konferencie či ďalšie nástroje komunikácie s médiami,“ rozoberá ďalej Bednár, pričom dodáva, že internet by v predvolebnej kampani nemal chýbať, no vždy záleží na konkrétnej situácii, do akej veľkej miery by mali byť nové médiá v kampani zahrnuté.

Zo žiarských kandidátov na post primátora mesta aktívne využíva internet najmä súčasný primátor Ivan Černaj a Štefan Maceják, ktorí okrem sociálnych sieti prezentujú svoje myšlienky aj na vlastných internetových adresách. Facebook pritom nie je neznámy ani pre Ladislava Kukolíka a Petra Sládečka. Nadežda Hudecová a Pavel Trokšiar však v týchto sférach nedominujú.

Facebook by som určite neodmietol, pretože keď nepomôže, tak neuškodí. Komunikácia na týchto kanáloch je premyslená, otvorená a ovládateľná. Používateľ v nej má priamy dosah nato, čo sa v nej objaví, no stále zastávam názor, že tento kanál by mal byť zvolený v rámci širšej kampane,“ zdôrazňuje Bednár.

Zaujímavý je aj počet priateľov jednotlivých zaregistrovaných kandidátov na populárnej sociálnej sieti. Rekordérom v tomto smere je bezpochyby Štefan Maceják, na ktorého konte dominuje viac ako 1600 priateľov. „Počet priateľov neviem zhodnotiť. Možno stačí, keď je človek viditeľný a ľudia v komunite si povedia, že tam je. Potom až tak nebude záležať na tom, koľko má priateľov. Otázka je, či nie je dôveryhodnejší počet 200 ako 4000. Čítal som jednu štúdiu amerického sociológa, ktorý povedal, že človek je nastavený tak, aby v živote mal okolo 150 priateľov,“ polemizuje Bednár. Odborník na PR si taktiež myslí, že viac ako počet je dôležitá kvalita priateľov, ktorí dokážu efektívne ďalej posúvať predvolebné posolstvá.

Najdôležitejšou súčasťou internetovej komunikácie pred voľbami je neustála aktivita nielen na sociálnych sieťach, ale aj vlastných internetových adresách a blogoch. „Ak má kandidát konto na facebooku a k tomu aj vlastnú stránku, tak by ich mal mať vzájomne prelinkované,“ čiže by sa mal návštevník jednej stránky jednoducho dostať aj na druhú. „Dôležité je tiež, čo kandidáti so stránkou robia, či o nej ľudia vedia a akú má propagáciu,“ dodáva Bednár. Mimochodom internetovú adresu totožnú s celým menom kandidáta má súčasný primátor Ivan Černaj a Štefan Maceják.

Zaujímavou formou kampane prostredníctvom nových médií je blogovanie. Do najznámejšieho slovenského blogu so značkou nemenovaného slovenského denníka prispieva Štefan Maceják spolu s Petrom Sládečkom. Systém blogu využíva aj primátor Ivan Černaj, no len na vlastnej internetovej stránke. Tak ako v predošlých prípadoch internetovej komunikácie, aj v tomto je podľa Bednára najdôležitejšia aktuálnosť: „Pre mňa je z pohľadu nových médií najdôležitejšia otázka, či sa na nich človek objavuje pravidelne alebo či sa niekto zobudí mesiac pred voľbami a naraz zistí, aké je internet fantastické médium. Blogy bývajú v tomto smere takou chorobou slovenských politikov, otvoria si blog tesne pred voľbami, napíšu tam články, a potom tri roky zase nič.

Definícia ideálnej volebnej kampane prostredníctvom internetu je podľa Bednára veľmi zložitá. Záleží najmä na tom, akú cieľovú skupinu chce daný kandidát zasiahnuť. V prípade nových médií ide najmä o mladšiu a strednú vrstvu obyvateľstva. „Je zložité povedať ako by mal byť kandidát úspešný. Dôležitá je celková stratégia kampane a pozicioning kandidáta. Všetky komunikačné kanály, pre ktorých použitie sa rozhodneme, sú následne len prostriedkom, ktorý nám pomáha dosiahnuť cieľ – a tým je v tomto prípade zvolenie kandidáta do funkcie,“ uzatvára Bednár.

Katarína Pružinová

Kandidati net
1
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM