Nové rozpočtové plány našej samosprávy: Koľko majú do mestskej kasy naliať samotní Žiarčania?
Žiarska radnica zverejnila návrh toho, odkiaľ by mali pribúdať a kam odbúdať peniaze z mestskej kasy v najbližšom obodbí. Návrh rozpočtu hovorí i o tom, koľko chce budúci rok mesto vybrať od majiteľov psov, či na poplatkoch na úrade...
Mesto Žiar nad Hronom zverejnilo na svojich oficiálnych webových stránkach návrh rozpočtu na roky 2016 – 2018. Rozpočet obsahuje predpokladané príjmy a výdavky samosprávy. Pri jeho zostavovaní boli zohľadnené aj prognózy zverejnené ministerstvom financií.
Časť príjmov mesta tvoria i jeho obyvatelia. Forma, akou prispievajú do mestskej pokladnice sú dane a poplatky. Pozreli sme sa na to, s akými vysokými príjmami od obyvateľov v niektorých oblastiach samospráva v budúcom roku počíta.
Dane
Daňové príjmy majú podľa návrhu v budúcom roku do mestskej kasy priniesť celkom 7 668 000 eur. Ide pritom o rôzne druhy daní, patria sem ale aj medzi obyvateľmi známe dane z majetku, či dane za tovary a služby.
Najväčším príjmom medzi daňami z majetku, by mala byť pre mesto daň z nehnuteľnosti. Tá sa má podľa návrhu rozpčtu vyšplhať na 1 925 000 eur. Mesto chce tiež vybrať 1 655 000 eur na dani zo stavieb, 150 000 eur na dani z bytov a nebytových priestorov, či 120 000 eur na dani z pozemkov.
Z daní za tovary a služby je každému majiteľovi psíka dôverne známa daň za psa. Tá má do mestskej kasy v budúcom roku pridať 20 000 eur. 52 000 eur chce samospráva vybrať na dani za užívanie verejného priestranstva, výraznou položkou tejto kategórie je ale daň za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v predpokladanej výške 700 000 eur.
Platíme za overovanie i matriku
Nedaňové príjmy mesta tvoria napríklad príjmy z podnikania, vlastníctva majetku, nepriemyselného predaja a služieb či napríklad aj z dobropisov. Medzi nedaňové príjmy ale patria tiež administratívne a iné poplatky.
Najväčšiu položku na poplatkoch tvoria poplatky stavebnému úradu, na ktorých by malo podľa návrhu mesto získať 40 000 eur. Poplatky odboru životného prostredia majú dosiahnuť výšku 4 000 eur, rovnako i poplatky matričnému úradu, poplatky evidencii obyvateľstva sa majú pohybovať vo výške 1 000 eur.
Za overovanie a osvedčovanie dokumentov by mali Žiarčania v budúcom roku zaplatiť celkom 20 000 eur.
Foto: ilustračné