Katarína Reiterová Kultúra

Toto si nenechajte ujsť: Na poslednej ceste spotrebuje 15 ton uhlia a 50 000 litrov vody

Na trasu dlhú 206 kilometrov sa posledný raz pred komplexnou rekonštrukciou kotla historickej parnej lokomotívy 464001 „Ušatá“, evidovaného ako zbierkový predmet Múzejno-dokumentačného centra Bratislava. O čo ide? Čítajte ďalej.

Ilustračný obrázok k článku Toto si nenechajte ujsť: Na poslednej ceste spotrebuje 15 ton uhlia a 50 000 litrov vody
Foto: Katarína Reiterová

Ešte na začiatku tridsiatych rokov minulého storočia objednali ČSD (Československé štátne dráhy) nové výkonné rušne určené na prevádzku v osobnej doprave. Rušeň zhotovili firma ŠKODA a ČKD. Vzhľadom na veľkú svetovú hospodársku krízu boli v roku 1933 vyrobené v ČKD Praha len 3 rušne. „A práve tu vznikol aj originálny názov rušňov 464001, 464002 a 464003. Tieto sa od ostatných rušňov radu 464 líšili tým, že nemali usmerňovacie plechy dymu – uši, podľa ktorých dostali tieto rušne prezývku „ušatá“,“ uvádzajú na stránke handlova.sk Jana Oswaldová a Ján Lošonci.

Jeden z najlepších rušňov

„Rušeň 464.001 bol v roku 1933 pridelený do depa Chomutov k rýchlikom a ťažkým osobným vlakom na tratiach severných Čiech. Po rokoch svojej služby, bol parný stroj po nútenej oprave v júni 1959 presunutý do rušňového depa Česká Lípa, v ktorom zotrval až do ukončenia svojej prevádzky, v marci roku 1977. Po definitívnom vyradení v roku 1978 bol parný rušeň 464.001 odstavený na koľaje a čakal na zošrotovanie,“ uvádza Jana Oswaldová a Ján Lošonci

Pred zošrotovaním ho zachránila skutočnosť, že ako prototyp jedného z najlepších československých rušňov bol vybratý ako exponát, pre plánované vybudovanie skanzenu v Českej Třebovej.

Na oprave pracovali neuveriteľných 15 000 hodín

Presne 16. septembra 1995 bol nepojazdný parný stroj privezený do Rušňového depa Prievidza, kde začali plynúť hodiny práce s jasným cieľom – dostať parný rušeň na koľajnice. „Po necelých dvoch rokoch, 2. apríla 1997, sa z komína parnej lokomotívy začalo dymiť. Celkom sa pri prácach na oprave počas desiatich rokov, 1995 – 2005 vystriedalo 34 ľudí, ktorý odpracovali okolo 15 000 hodín. Za ten čas sa podarilo opraviť takmer celú lokomotívu,“ dodáva Oswaldová a Lošonci.

Posledná jazda

Na poslednú jazdu sa parná lokomotíva zapískaním vydá 21. septembra po jednej z architektonicky najkrajšej, ale stavebne najnáročnejšej trase, Stredoslovenským okruhom, prejde stanicami Prievidza – Handlová – Horná Štubňa – Diviaky – Banská Bystrica – Zvolen – Kremnica – Horná Štubňa – Handlová – Prievidza. Výťažok z cestovného poputuje na záchranu a opravu kotla lokomotívy.

Trasa bude dlhá 206 kilometrov

Cena spiatočného cestovného lístka je 15 eur pre dospelého, 7 eur pre deti vo veku od 7 do 15 rokov. Deti do 7 rokov cestujú zadarmo. V cene cestovného lístka kapustnica!

Trasa dlhá 206 km parným vlakom 464001 „Ušatá“ zo stanice Prievidza a späť prejde stredným Slovenskom cez 44 tunelov a 5 viaduktov. Do kotla bude potrebovať takmer 15 ton uhlia a spotrebuje 50 000 litrov vody.

Tu je komplet cestovný poriadok

(Príchod – Odchod)

  • Prievidza 7.40 h – odchod
  • Handlová 8.10 – 8.40 h
  • Horná Štubňa 9.10 – 9.25 h
  • Diviaky 9.40 – 10.10 h
  • Banská Bystrica 11.20 –11.50 h
  • Zvolen 12.30 13.30 h
  • Bartošova Lehôtka 14.10 – 14.50 h
  • Kremnica 15.10 –15.20 h
  • Horná Štubňa 15.55 – 16.15 h
  • Handlová 17.00 – 17.25 h
  • Prievidza 18.00 h –príchod

Viac o histórii výstavbe železničnej trate, ako aj aktuálne informácie budú zverejnené na stránkach www.464001.sk a www.vlaky.net.

Zdroj: www.handlova.sk

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM