Záhadná havária nemeckého transportu: Nemci o nej nič nevedia

Písal sa december roku 1944. Nemci to už na Slovensku mali spočítané. Vlak s 300 nemeckými vojakmi a technikou sa ženie obrovskou rýchlosťou od Kremnice. Pri Starej Kremničke dochádza k najväčšej havárii Nemcov. Sabotáž, či náhoda? V precíznych nemeckých záznamoch ani zmienka... Viete viac?

Martin Károly
Ilustračný obrázok k článku Záhadná havária nemeckého transportu: Nemci o nej nič nevedia
Zdroj: Dnes24.sk

Veľký otáznik histórie

Takmer na konci 2. svetovej vojny, 27. decembra 1944, sa pri Starej Kremničke odohrala pravdepodobne najväčšia havária v histórii Nemecka. Vo vlaku s číslom 10582 sa okrem nemecký oficierov a vojakov prevážala aj ťažká technika, delá, tanky, guľomety. Vlak podľa dobovej tlače smeroval z Vrútok cez Kremnicu. Technika a vojaci mali byť umiestnené na územie medzi Hronom a Ipľom. Strategický nemecký presun mal zabrániť postupu frontu na západ.

Všetko sa ale skončilo inak. Vlak sa v železničnej stanici Stará Kremnička vykoľajil. Stovky mŕtvych a ranených. Triesky z vybuchujúcej munície údajne dopadali až do dediny.

Nejasné informácie v archívoch

Detailné nemecké archívy ale túto haváriu nezaznamenali. „Oslovil som nemecké veľvyslanectvo, odtiaľ som dostal odpoveď kde sa vyjadril šéf ich voj. hist. ústavu že o tejto havárii nemajú v archívoch žiadny záznam,“ dokladá záhadu František Kovár, predseda OZ Kamenica Stará Kremnička, ktorý sa snaží dopátrať k pravde o tejto udalosti.

U nás sa tiež doteraz nepodarilo objaviť niečo oficiálne, okrem zápisu v pamätnej knihy zo stanice Hronská Dúbrava, už v minulosti sa po tomto pátralo,“ dodáva Kovár. (Pozri fotogalériu)

Čo sa vlastne stalo

Vlak s 37 vozňami, sa podľa článkov, ktoré boli publikované až po oslobodení a komunistickom puči, pohol z Vrútok krátko pred polnocou 26. decembra. Nemecký rušeň, tu bol nahradený iným so slovenskými rušňovodičmi. V skorých ranných hodinách ďalšieho dňa vlak zastavil v Piargoch (Kremnické Bane). Rušňovodičovi Kúdelkovi sa údajne nepozdávali brzdy. Požiadal o ich kontrolu, nemecký veliteľ mu to ale nedovolil.

Tlakové brzdy boli buď pokazené alebo zámerne poškodené. V tom čase povstalci vykonali množstvo úspešných sabotértskych akcií. Namiesto oleja do bŕzd prisýpali kremičitan, čím brzdy znefunkčnili. Vo vlaku údajne neboli obsadené ďalšie ručné brzdy.

Vlak sa nakoniec zo stanice pohol. Obavy rušňovodiča sa ukázali ako opodstatnené. Prudké klesanie v okolí Kremnice vojenský trasnport rozbehli natoľko, že vlak nadobudol nekontrolovateľnú rýchlosť. Bartošovou Lehôtkou údajne prehrmel rýchlosťou 120 km/h. Vtedajší výpravca Revák údajne volal na stanicu V Starej Kremničke, aby vlak prehodili na druhú koľaj a postavili zarážky.

Nič nepomohlo. Službukonajúci železničiari sa podľa dobových dokumentov stihli ešte schovať do staničnej pivnice. Vlak sa pri Starej Kremničke v obrovskej rýchlosti vykoľajil. Výbuchy granátov a množstva munície bolo počuť a vidieť aj do vzdialenej dediny.

Podľa údajov z prepísanej obecnej kroniky v Starej Kremničke to bol vraj otrasný pohľad. Popri trati boli stovky znetvorených ľudských tiel.

Viete viac? Píšte!

Ak máte nejaké dôkazy, alebo iné fakty o tejto udalosti. Napíšte do našej redakcie:ziar@global24.sk alebo komentujte priamo pod článkom aj cez FB.

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame