Martin Károly Rôzne

Zrazil rysa

1. apríla, medzi Kremnicou a Žiarom nad Hronom v oblasti Zlatého potoka vodičovi osobného automobilu náhle vybehol na vozovku rys ostrovid , ktorý na mieste zahynul. Jednalo sa o 6 – 7 ročnú samicu.

Kolíziu vyšetrovali orgány policajného zboru SR. O úhyne rysa bola upovedomená ŠOP – S – CHKO Štiavnické vrchy, OLÚ Žarnovica a užívateľ poľovného revíru.

Automobilová doprava v posledných rokoch naberá na intenzite. Na jednej strane prináša veľa výhod, ale na druhej strane aj zjavné problémy. Jedným z nich sú kolízie s voľne žijúcimi živočíchmi.

„ Zrážky so živočíchmi majú viacero príčin. Najčastejšou je však potreba migrácie“ vysvetľuje strážca prírody Jaroslav Slašťan. „ Zver je vyrušovaná rozmáhajúcou sa turistikou, túlavými psami, rozvojom motokrosu či cyklokrosu. Zver teda pochopiteľne reaguje na neustále zmeny kvôli ktorým sa neprestajne presúva. Ohrozené dopravou sú viaceré druhy živočíchov : od žiab, plazov a obojživelníkov, cez vtáky, zajace, ježe, až po veľké druhy, medzi ktoré patrí raticová zver, ale napríklad aj rys, či medveď. V prípade chránených druhov, ktoré nie sú poľovnou zverou, vzniká škoda štátu. Napríklad rys ostrovid patrí medzi celoročne chránenú zver. Je zaradený medzi kriticky ohrozené živočíchy so základnou spoločenskou hodnotou 2655, 50 €. Ak ide o poľovnú zver, ktorej divina po zrážke s motorovým vozidlom býva väčšinou znehodnotená, vzniká finančná ujma užívateľovi poľovného revíru.“

Podľa policajných štatistík s určitosťou možno uviesť, že najviac dopravných nehôd pri stretnutí so zverou sa odohrá v čase od 17. hod. do 1. hod. po polnoci. Najčastejšími príčinami dopravných nehôd so zverou býva nedostatočná predvídavosť vodičov, neprimeraná rýchlosť, neprispôsobenie jazdy stavu a povahe vozovky, poveternostným podmienkam a ľahkovážny prístup k výstražnej značke „ Zver „ ktorá upozorňuje, že v týchto miestach často prebieha cez cestu voľne žijúca zver. V rámci SR dochádza každoročne k nespočetným stretom zveri s motorovými vozidlami. Výsledkom sú obrovské škody na zveri, ľudských životoch ako i na motorových vozidlách. Ako však znížiť mortalitu živočíchov na cestách ?

„ Kolízie so zverou by sa určite dali minimalizovať úpravou nepriehľadných úsekov, odstraňovaním prerastajúcich konárov stromov, doplnením dopravných značení a vybavením zábran a oplotením, teda vhodným umiestnením ochranných prostriedkov“ pokračuje Slašťan.

„ V západnej Európe, kde je cestná sieť oveľa hustejšia sa s týmto problémom dávno vysporiadali. Diaľnice sú vybavené zábranami a oplotením, zabraňujúcim vstup zveri na vozovku, navádzacími zábranami k vybudovaným podchodom a nadchodom pre zver a množstvo tunelov umožňujúcich voľný priechod zveri ponad, alebo popod cestnú komunikáciu. V západnej Európe sa bežne budujú ekomosty, či ekodukty zohľadňujúce potrebu zachovania migračných koridorov zveri a voľne žijúcich živočíchov. Ekomosty, niekedy označované ako zelené mosty teda tvoria spojnicu medzi oddelenými životnými priestormi zveri.“ uzavrel Slašťan.

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM