Martin Károly Rôzne

Na SIAF 2011 obdivujú návštevníci aj MIG 29

MIG 29, L-39 Albatros, prieskumné lietadlo E-3 Sentry (AWACS) a množstvo ďalších lietadiel obdivujú návštevníci najväčšej tohtoročnej leteckej udalosti na Slovensku - Medzinárodných leteckých dní (MLD) SIAF 2011 (27.8. – 28.8.) Ako uviedol riaditeľ M

Štoksa pokračoval, že sa tu prezentuje 12 štátov plus NATO, pričom počet účinkujúcich je k dnešnému dňu celkovo vyše 600. Ako zhodnotil ukážky dnešného dňa, „jedna z tých najzaujímavejších bol určite súboj 2× MIG-29, ktorý sa vlastne na slovenskej oblohe objavil naposledy v roku 2004 a dnes, dá sa povedať, ho vojaci nacvičili v obnovenej premiére.“ Lákadlom boli aj dve belgické F-16, ktoré prileteli z leteckého dňa v poľskom Radome. Zaujímavou atrakciou sú tiež Baltické včely (Baltic Bees) – akrobatická lotyšská skupina na L-39 Albatros. Ďalej akrobatická skupina 4× piper z Belgicka a ďalšie statické a dynamické ukážky. Veľmi zaujímavý bol podľa Štoksu aj úder na letisko. „Mali sme tu aj kameru, ktorá to snímala všetko vo vzduchu, ľudia to mali možnosť vidieť na veľkoplošných obrazovkách.

Okrem iných dnes predviedol letecké akrobatické kúsky aj Zoltán Veres.

Jednou z atrakcií je aj premiéra prieskumného lietadla E-3 Sentry (AWACS), ktoré má byť otvorené pre verejnosť nielen dnes, ale aj v nedeľu (28.8.). Lietadlu dominuje typická kruhová radarová anténa umiestnená na trupe, vďaka čomu ho spozná aj neodborník. O prehliadku vnútorných priestorov tohto stroja bol dnes veľký záujem, ľudí neodradilo ani dlhé čakanie v rade.

Stíhačka MIG 29 je ľahký frontový stíhač, ktorý je určený na vybojovanie vzdušnej nadvlády na malých a stredných vzdialenostiach. Ako ďalej uviedol podplukovník Martin Hronec, nalietaných má okolo 2000 letových hodín prevažne na nadzvukových strojoch typu MIG-21 a MIG-29. Z posledného, najvyššieho typu MIG-29, na ktorom súčasne aj lieta, má nalietaných vyše 1200 hodín. Pokiaľ ide o preťaženie, je to podľa jeho slov veľmi náročná vec, hlavne čo sa týka výšky preťaženia, ale aj dĺžky jeho trvania. „Tým sú známe nadzvukové bojové stroje, pretože trvalo dokážu vyvinúť preťaženie okolo 6 – 8 G, to znamená, 6–8-násobok ľudskej váhy,“ čomu musia letci odolávať. Podľa Hronca majú dosť dobrý výcvik na to, aby dokázali zvládať tieto preťaženia.

Roman Poláček lieta na L-39 Albatrose. Lety ako ukážky na leteckých dňoch sú podľa neho úplne o niečom inom, ako ich klasické lietanie. „Tie lety sú, vlastne, na hrane možností lietadla a pilotov. Samozrejme, my vieme, kde tá hrana je, za tú hranu nemôžeme ísť. Z dôvodu bezpečnosti, hlavne divákov, a z dôvodu bezpečnosti nás.“ Podľa neho je to určite iné psychické vypätie a enormnejšia záťaž na človeka, ako keď robia klasické cvičné lety alebo aj bojové misie.

Medzinárodné letecké dni Slovak International Air Fest (SIAF) 2011 sa konajú v rámci oficiálnych národných osláv výročia Slovenského národného povstania. Účastníci leteckých dní si tiež pripomenú návrat Zmiešaného krídla Otta Smika Sliač na Sliač a tiež výročia víťazstva nad fašizmom a konca 2. svetovej vojny, vzniku Ústavy Slovenskej republiky, vzniku Ozbrojených síl Slovenskej republiky.

Hlavným organizátorom podujatia je Slovenská letecká agentúra, s.r.o., z Banskej Bystrice. Tohoročnými programovými partnermi SIAF 2011 sú Ministerstvo obrany SR ako hlavný programový partner, Ministerstvo vnútra SR, na organizácii sa podieľajú aj Banskobystrický samosprávny kraj, Letisko Sliač, a.s., Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici, Slovenský zväz protifašistických bojovníkov, ako spoluorganizátori Ministerstvo obrany SR, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, Ministerstvo vnútra SR, mestá Banská Bystrica, Zvolen a Sliač, Letové prevádzkové služby SR a Letecký úrad SR.

Zdroj a foto: TASR

siaf
11
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM