Nový bratislavský letový terminál sa vyrovná európskej špičke

Nový bratislavský letový terminál sa vyrovná európskej špičke. Nebudú v ňom chýbať námestia, bulvár, či predajné ,,dediny”. Po jeho dostavbe sa bude v útrobách odletovej haly vznášať reálna maketa dvojplošníka Caproni s rozpätím krídiel 22 metrov.

Martin Károly

,Hladina stresu na rušnom letisko je podľa prieskumu spoločnosti Silverjet porovnateľná so zážitkom, ktorý prežíva pilot Formuly 1, alebo človek, ktorý sa ocitol v centre pouličných nepokojov. Čakanie v rade na check-ine, pasová kontrola, bezpečnostná prehliadka, hľadanie odletovej brány, po prílete problémy s batožinou. Hoci nie všetkému sa dá predísť, cieľom architekúry je znížiť stres pasažierov na minimum”, uvádza Boris Schultz, jeden z trojice slovenských architektov britského ateliéru Milieu Architects, ktorí koncept interiéru navrhli. Cestujúcim už od mája budúceho roku uľahčí orientáciu prehľadné farebné značenie odletov a príletov, východov aj reštaurácií, vďaka ktorému ušetria až tretinu svojho času.

“Základnou požiadavkou je spoľahlivosť. Ak cestujúci niečo hľadá, je dôležité, aby značenie bolo viditeľné z každého miesta, a doviedlo ho bez zbytočnej straty času tam, kam sa potrebuje dostať. Dôležité je aj to, ako je budova organizovaná. Najhorším príkladom je anglický Gatwich a holandský Schipol. Keď vstúpite do letiskovej haly, nemáte potuchy, kde sa nachádzate.” Orientáciu pasažierov majú uľahčiť aj intuitívne prístupové trasy, vizuálne prepojenie priestoru, atraktívne stvárnenie check-inov a eliminovanie bariér medzi odletovými bránami a nákupným centrom.

“Štúdie potvrdzujú, že cestujúci radi nakupujú, ale až vtedy, keď ich problémy s odbavením a batožinou pominú”, tvrdí špecialista na komerčný predaj, architekt Pavol Adamec. Nový a prehľadnejší dizajn, ako aj zdvojnásobenie počtu predajných miest, by mali preto zvýšiť aj komerčné tržby letiska M.R. Štefánika. To začalo s výstavbou nového terminálu v decembri minulého roku, pretože počet pasažierov by mal v priebehu 20 rokov narásť až na päť miliónov ročne.

Osud slovenského vedca a generála, ktorého meno letisko nesie, bude znázorňovať reálny model dvojplošníka Caproni s rozpätím krídiel 22 metrov. Práve toto lietadlo sa stalo tejto významnej slovenskej osobnosti osudné pri nešťastnej havárii v blízkosti Ivánky pri Dunaji. Jeho život a dielo bude pripominať aj ústredná grafika na zadnej stene odletovej haly.

“Moderný terminál vďaka svojmu čerstvému dizajnu, pestrosti a funkčnosti poskytne cestujúcim nielen plný komfort a pohodlné možnosti nákupu, ale aj umelecký zážitok. Tak aby už samotný pobyt na letisku brali ako príjemný začiatok svojej dovolenky, či služobnej cesty,” uzatvára Boris Schultz.

Doplňujúce informácie pre médiá:

Päť atribútov, ktoré definujú nový terminál

Strategické značenie

využitie farebných kontrastov umiestnenie, ktoré zabezpečí prehľadnú navigáciu bez ohľadu na to, v ktorej časti letiska sa cestujúci nachádza označenie významných trás na kamennej podlahe

Minimálne čakacie rady

atraktívne stvárnenie check-inov, ktoré zvyšuje ich viditeľnosť intuitívne prístupové trasy k check-inom

Jednoducho obsiahnuteľný, príjemný priestor

prepájacie bulváry a otvorené námestia (prvky urbanizmu) prítomnosť tzv. “landmarks”, výrazných orientačných bodov v priestore sýte farby / akcentovanie smerov použitie hrejivých materiálov a dreveného obkladu Zážitok z nakupovania

zdvojnásobenie súčasných kapacít predajných miest zvýšenie pestrosti obchodov umiestnenie predajných miest za pasovú a bezpečnostnú kontrolu Identita – Milan Rastislav Štefánik

maketa dvojplošníka Caproni v reálnej mierke 1:1 ústredná “stucco” grafika na zadnej stene odletovej haly súlad dizajnu check-inov s dvojplošníkom motivý letectva, ku ktorým referujú aj oceľové ťahadlá a pružná textília konštrukcie obklady a štruktúra fasády, ktorá pripomína rebrovú skladu zobrazeného dvojplošníka Milieu Architects

Atelier Milieu je kreatívne štúdio architektov, ktoré pred troma rokmi založila v Londýne trojica Slovákov (Peter Lunter, Boris Schulz, Richard Baláži), bývalých študentov Lutonskej Univerzity. Firma získala uznanie v širokom okruhu developerov, a preslávila sa hlavne vďaka sviežym netradičným riešeniam, založeným na porozumení, že silná a priamočiara idea môže byť mnohokrát vyjadrená iba jedným slovom, alebo jedinou lineárnou čiarou. “Veríme, že každý národ, každé mesto a každé miesto má svoju vlastnú príčinu existencie. Svoj vlastný príbeh, úctu a hrdosť. Porozumenie prostrediu, onomu “milieu”, ktoré je spojené s úplne každým miestom planéty, je zároveň esenciou a východiskovým bodom našej praxe. Výsledkom je potom jediné slovo pretlmočené do formy kriviek, ktoré sú znázornené v tvare budov”, tvrdí zakladateľ firmy Peter Lunter. Milieu Architects sa špecializujú na architektúru ekologicky udržateľných stavieb, dizajn rezidenčných budov a turistických rezortov. Peter Lunter sa spolupodieľal na projektoch terminálov letísk v Manchestri a v Larnace na Cypre. Firma spolupracovala na projektoch vo Veľkej Británií, v Nemecku, Libanone, Malajzii, Čine, v Portugalsku, Bosne a Hercegovine, a v Chorvátsku.

http://www.milieuarchitects.com/

O výstavbe nového terminálu

Výstavba nového terminálu sa na letisku M. R. Štefánika začala vlani 16. decembra a je rozdelená do dvoch fáz. Prvá fáza investície je zameraná na stavbu novej časti odletového terminálu v priestore medzi terminálom A a terminálom všeobecného letectva s plánovaným ukončením výstavby v apríli 2010. Po sprevádzkovaní tejto dostavby odletového terminálu a jeho napojení na terminál B prostredníctvom nástupných mostov prebehne počas druhej fázy výstavby v rokoch 2011 a 2012 demolácia dnešného odletového terminálu a jeho kompletné vystavanie nanovo. Súčasťou druhej fázy výstavby bude aj realizácia priľahlej komunikácie a čiastočná rekonštrukcia terminálu B. Tender s predpokladanou cenou stavebných prác 92,94 milióna eur vyhrala spoločnosť ZIPP Bratislava.

Prognóza leteckého cestovného ruchu pre strednú Európu

Hoci v dôsledku hospodárskej krízy bratislavské letisko zaznamenalo v tomto roku pokles cestujúcich približne o 25 percent, analýza spoločností Airbus a Boeijing počíta s rastom leteckého cestovného ruchu na úrovni 2 až 4 percent už v nasledujúcom roku, pričom v roku 2011 by mal celosvetový objem prepravených pasažierov narásť o 6 percent. Ešte vlani spoločnosť Airbus prognózovala najväčší rast leteckej dopravy práve pre región strednej Európy – ten by sa mal pohybovať na úrovni 6,7 percenta.

Fotografie s vysokým rozlíšením, vhodné pre tlač – vizuály, interiér nového terminálu

http://www.flickr.com/…22279439555/

Zdroj: Milieu Architects 29.09.2009

Video: mak ziar24

Tento článok nie je možné komentovať.