Riaditeľka žiarskej dvojky Ľubica Baranová (52): Kedysi sa učitelia v zborovni aj bavili, dnes je to inak
Riaditeľka jednej zo žiarskych základiek, ale v prvom rade, srdcom učiteľka. Ľubica Baranová tvrdí, že učiteľ má v dnešnej dobe veľmi málo dôvodov na úsmev, keď už však prídu, stoja za to.
Onedlho to bude 30 rokov, odkedy sa Ľubica Baranová prvý raz postavila za katedru. Učí prvostupniarov a posledné štyri roky sedí aj na riaditeľskej stoličke Základnej školy na Ulici M. R. Štefánika v Žiari nad Hronom, teda takzvanej dvojky. Dlhoročná pedagogička a tiež matka dvoch detí bola tento rok v rámci podujatia Učiteľ na jednotku ocenená Cenou primátora. O učiteľskom chlebíčku rozpráva s láskou, nebojí sa však pomenovať aj tienisté stránky.
Vždy ste vedeli, že chcete byť učiteľkou, alebo ste zvažovali
aj inú profesiu?
Už keď som si denno-denne sadala do školskej lavice ako dieťa, vedela som,
že raz budem sedávať za katedrou. Pamätám si na svoje prvé pani
učiteľky, ktoré mi boli vzorom, a ja som urobila všetko pre to, aby sa moja
túžba stať sa učiteľkou naplnila.
Dnešné deti dostávajú rôzne prívlastky… Ako by ste
z pohľadu učiteľky, ktorá s deťmi trávi čas každý deň, posúdili
súčasnú generáciu?
Dnešné deti sú iné ako generácia ich rodičov či starých rodičov a ich
výchova je oveľa náročnejšia. Vyrastajú v celkom inom prostredí.
Technika, médiá, internet a množstvo informácií vplýva na to, ako sa deti
vyvíjajú a prejavujú. Sú múdrejšie, sebavedomejšie, náročnejšie,
mnohé však aj oveľa citlivejšie alebo agresívnejšie, sú hyperaktívne a
niektoré majú aj vážne poruchy správania. Výchova detí nie je ľahkou
záležitosťou, obzvlášť, keď nám na tom záleží. Ale veľa deťom
dáme, keď im my, dospelí, pôjdeme príkladom, pretože práve na príkladoch
sa deti dobre učia. A hlavne nemôžme zabúdať na to, že pri výchove detí
treba používať nielen rozum, ale aj srdce.
Často počúvame, že učiteľ stráca v spoločnosti náležitý
rešpekt. Pociťujete to vo svojej praxi?
Profesia učiteľa je predovšetkým poslaním. Je to psychicky náročná a
zodpovedná práca. Pohľad človeka, ktorý nikdy v školstve nepracoval, je
veľmi skreslený. Vidí predovšetkým prázdniny, voľné popoludnie. Ale
málokto vidí nápor na psychiku a maximálnu sústredenosť na každej
vyučovacej hodine. Učiteľ má v dnešnej dobe veľmi málo dôvodov na
úsmev, optimizmus, radosť z dobre vykonanej práce. Stráca motiváciu,
chuť, elán, nadšenie pre svoje povolanie. Rodičia aj spoločnosť kladú na
učiteľa veľkú zodpovednosť. Z môjho pohľadu si myslím, že to, čo
učiteľ dnes najviac potrebuje od spoločnosti, je práve rešpekt, vážnosť,
stratená úcta, dobré meno. Lebo každý učiteľ si to zaslúži.
Boli už niekedy okamihy, kedy ste to chceli s touto profesiou
vzdať?
Práca s deťmi je zmyslom môjho života. Je na nezaplatenie, keď idem cez
školský dvor a dobehnú ma prváci „vystískať“. Nikdy som sa
nezamýšľala nad inou profesiou, ktorú by som chcela vykonávať.
Ako to počas bežného frmolu vyzerá za dverami učiteľskej
zborovne?
Aj keď v súčasnosti sedím v riaditeľni, v zborovni som strávila
väčšiu časť profesijného života. Rozdiel je v tom, že kedysi počas
prestávok mali pani učiteľky viac času na bežný, neformálny rozhovor so
svojimi kolegyňami. Dnes počas prestávok utekajú na WC, vymenia si
učebnice, vezmú triednu dokumentáciu a ponáhľajú sa na ďalšiu
vyučovaciu hodinu. Príprava na hodinu je náročnejšia ako kedysi, keď
stačila tabuľa a krieda, dnes sú to výučbové programy, ktoré sa bez
dokonalej prípravy nedajú používať. A improvizácia učiteľa je takmer
nemožná.
Môže vás zaujímať:
Obľúbený matikár Ján Adámik: Dnešná mládež nie je skazená, len ju netreba stále poučovať!