Martin Károly Rôzne

Zrušenie mimoúrovňovej križovatky z R2 vyvolalo v žiarskom parlamente búrlivú diskusiu

Žiar nad Hronom 10. júna - Na štvrtkovom mestskom zastupiteľstve, počas interpelácií upozornil poslanec Ladislav Kukolík na zrušenie mimoúrovňovej križovatky z R2. Vjazd do mesta bude pri Lehôtke pod Brehmi a na Šášovskej križovatke.

Mojim cieľom dnes bolo ako poslanca mestského zastupiteľstva upozorniť verejnosť, vedenie mesta a poslancov na skutočnosť, že obyvatelia Žiaru nebudú mať pripojenie z R1 ani R2.“ Podľa Kukolíka malo mesto vyvolať medzi obyvateľmi aj poslancami diskusiu o probléme už v roku 2008, kedy o zrušení stavby bolo informované. „Ja som sa o zrušení stavby dozvedel od jedného podnikateľa, ktorý vlastní na tomto úseku pozemky a informovala ho o tom v apríli NDS,“ reagoval poslanec na otázku, prečo na situáciu nepoukázal skôr. Vzápätí však dementoval akékoľvek dohady o tom, žeby hájil záujmy len spomínaného podnikateľa z mesta. Kukolík ďalej podotkol, že stavba je ešte stále aktuálna aj na internetovej stránke NDS.

Primátor mesta Žiar nad Hronom Ivan Černaj reagoval s odvolaním sa na objektívne argumenty, ktoré mu predložila NDS: „Podľa NDS by križovatka nevyhovovala normám, z cesty prvej triedy by sa obyvatelia dostali na cestu tretej triedy, keby sme ju prebudovali na cestu druhej triedy, trpeli by občania z Dubčekovej ulice.“ Aj primátor však na podnet nemenovaného podnikateľa zo Žiaru nad Hronom zalarmoval vedenie NDS, či je možnosť nápravy: „Oficiálne vyjadrenie ešte nemám, no ak projektanti rozhodnú, že úsek nevyhovuje normám, nebude sa dať nič robiť,“ uzatvára Černaj.

Hovorca Národnej dialničnej spoločnosti /NDS a.s./, Marcel Jánošík tvrdí, že na cestu ešte nie je vydané stavebné povolenie. Zároveň dodáva, že „vo veci sa rozhodlo 13.6.2008 za účasti  zástupcov Mesta Žiar nad Hronom, MDPT SR  a NDS„. Ako hlavný dôvod Jánošík zrušenia uvádza že Križovatka Žiar je v rozpore s platnou STN 73 61 01 a STN 73 61 02c. Podľa hovorcu nie je dodržaná vzdi­alenosť  medzi križovatkami, ako aj dĺžky vyraďovacích a zaraďovacích pruhov do križovatky Žiar. Vznikali by krátke priepletové úseky, čo má vplyv na bezpečnosť dopravy. Ďalej hovorca NDS upozorňuje, „že navrhovaná križovatka Žiar by  mala vplyv najmä na bezpečnosť dopravy, doprava z rýchlostných ciest R1 a R2 by bola vedená priamo do mesta Žiar nad Hronom  a tým  príde k značnému navýšeniu hluku, čo bude mať negatívny vplyv na obyvateľstvo mesta.“ Na otázku Žiar24 či NDS a.s. ušetrila zrušením pôvodne plánovanej križovatky, Marcel Jámošík odpovedá sumou 8 200 000,–€

Kukolík aj po horlivej diskusii počas mestského zastupiteľstva zastáva názor, že priame pripojenie z diaľnice by malo byť vybudované a táto problematika sa týka všetkých občanov mesta: „Je paradoxom, že dediny ako Budča či Lehôtka pod Brehmi výjazdy majú a obyvatelia mesta budú musieť úsek obchádzať. Teraz už len záleží na vôli mesta ako sa zachová a či vyvolá verejnú diskusiu o vybudovaní príjazdu z R2,“ hovorí Kukolík na záver, pričom podotýka, že je otvorený kompromisným riešeniam, aby križovatka, čo najmenej zaťažovala obyvateľov mesta.

Katarína Pružinová

MsZ ZH jun 10
5
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM